Co wspólnego z naszym wzrokiem ma luteina?

Co wspólnego z naszym wzrokiem ma luteina?

Nasze oczy ciągle są narażone na szkodliwy wpływ wielu czynników zewnętrznych. Dlatego nie wystarczy zapewnienie im ochrony przed promieniowaniem UV czy też tzw. fitness oka. Warto pamiętać również o zdrowej diecie, która może wspomóc proces prawidłowego widzenia.

Jakich składników nie może zabraknąć w diecie? Z pewnością luteiny. Jest to naturalny, żółty barwnik z grupy karotenoidów, który ma wpływ na prawidłowe widzenie. Stanowi naturalny filtr przed promieniowaniem UV, jest też silnym antyoksydantem. Najwięcej luteiny w ludzkim organizmie gromadzi się w plamce żółtej, a jej niedobór prowadzi m.in. do zwyrodnienia plamki żółtej, zaburzenia ostrości widzenia, a nawet do zaćmy!

Niestety, organizm ludzki nie produkuje luteiny, dlatego tak ważne jest, by zadbać o zbilansowaną dietę. Źródłem luteiny są przede wszystkim: żółtka kurzych jaj, brukselka, kapusta, szpinak, jarmuż, sałata, brokuły, marchew, cukinia (ze skórką), zielony groszek. W mniejszych ilościach jest ona obecna również w owocach, takich jak nektarynki, pomarańcze, kiwi, maliny, agrest, jeżyny i nie tylko. Dostępne są również liczne suplementy diety w postaci tabletek bądź kapsułek pozwalające uzupełnić braki luteiny w organizmie.

21 października 2019 Aktualności
About Sławomir Rokita